Sommar, sol och en bra bok

Först ska jag bara be om ursäkt för mitt otroligt dåliga bloggande, jag har verkligen nått botten nu med bloggen - men då kan det bara gå uppåt, eller hur? :D

Nu är sommaren här och till varje sommar för mig hör det till en riktigt bra bok. Det blir ingen riktig sommar utan en bok på stranden, i hängmattan eller framför brasan en regning dag. Under första veckan nu på sommarlovet har jag varit sjuk och hunnit med en massa läsning. Så här kommer några tips på några läsvärda böcker:


Asyl
Böckerna om Maria Eriksson är tre böcker man bara måste läsa. De griper tag om en som ett stryptag och släpper inte. De handlar om Maria Eriksson som lever ett helt vanligt liv i en helt vanlig svensk stad. Då hon plötsligt blir kär i fel man och det blir något hon kommer ånga resten av sitt liv. Maria, hennes dotter och senare hennes nya man och familj blir förföljda, hotade och misshandlade tills de tvingas gå under jorden och tillslut när de svenska myndighterne inte kan göra mer - fly utomlands. Detta är en helt och hållen sann historia som är helt ofattbar. Jag sträckläste den tredje och sista boken så sent som igår och tror att det är en bok som alla kan läsa. Unga som gammla, män som kvinnor.

En shopaholics bekännelser

Shopaholic böckerna är däremot mycket mer lättsamma. Jag gillade den andra boken mer än den första men jag tror det är en smaksak. Böckerna handlar om Ekonomireportern Rebecca Bloomwood som har låtigt sitt intresse och kärlek för shopping gå över styr. Hon undviker bankens påminnelser och varningar och hennes beroende blir bara värre och värre. Det är väldigt humoristiska böcker och jag tror många kan känna igen sig i rebecca - men jag tror ändå det är en typisk tjejbok.


En blomma i afrikas öken är också en sann berättelse. Den handlar om fotomodellen Waris Dirie som föddes som en normadflicka i Somalias öken. Hon levde ett typiskt och hårt liv med ökenfolk tills hon var omking 12 år, då försökte hennes far gifta bort henne med en 60 årig man och Waris flydde. Hennes resa slutade i att hon hamnade i London där hon jobbade som tjänsteflicka åt den somaliska ambasadören. Tills en dag då hon blev upptäkt av en fotograf och hennes liv som supermodell tog fart.
Det är en väldigt gripande historia om hur ett liv kan ta en så stor vändning. Detta var en bok som fick mig både att skratta och gråta och den hamnar lätt på listan över de bästa böckena jag någonsinn läst. Det är en otroligt stark bok som jag kan rekomendera varmt till alla ! Det finns också en fortsättning; Ökenblomman återvänder, men jag gillar den första boken mycket mer.

Kommentarer
Postat av: Sebbe

Gömda, Asyl och Mias hemlighet är nog de bästa böckerna skrivna av en svensk författare. Helt sjukt bra! En blomma i afrikas öken är också rätt bra, men inte lika bra som dem. Du har bra boksmak :D

2008-06-18 @ 21:26:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0